دلایل افزایش‌ خودسرانه قیمت لبنیات در بازار
نوشته شده توسط : alipour

دلایل افزایش‌ خودسرانه قیمت لبنیات در بازار

 

پایشگر- دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: چون ستاد تنظیم بازار بررسی‌های خود را دیر انجام داد، صنایع خودشان قیمت‌ها را افزایش دادند و امیدی به برگشت به قیمت‌های قبل نیست، مگر اینکه دولت به مصرف کنندگان یارانه بدهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، افزایش چندباره و خودسرانه قیمت محصولات لبنی در ماه‌های گذشته نگرانی‌هایی را به وجودآورده که سرانه مصرف این ماده با ارزش غذایی از میزان فعلی که نصف میانگین جهانی و یک پنجم برخی کشورهای اروپایی است، نیز پایین تر بیاید که در این صورت خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به سلامتی مردم و اقتصاد جامعه وارد خوهد کرد.

سوال اساسی در دیگر سو این است که آیا واقعا کسی نیست بر این بازار لجام گسیخته که افسارش رها شده و مانند اسب سرکش می‌تازد، نظارت کند و جلوی کسانی را که خودخواسته هر کاری که دلشان می‌خواهد را بگیرد و مردم تا کی همه این فشارها را باید تحمل کنند.

صنایع لبنی هم بارها درباره دلیل افزایش‌ قیمتها توجیهاتی داشتند که جدا از درست یا غلط بودن آن، این افزایش‌ قیمت‌ها با سلامتی و حیات مردم گره خورده است، به این دلیل دولت باید علاوه بر بررسی سره یا ناسره بودن این حرف‌ها تدبیری بیاندیشد تا زندگی و سلامتی مردم بیش از این تحت تاثیر قرار نگیرد.

برای بررسی بیشتر موضوع با رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی صحبت کردیم تا زوایای بیشتری را از افزایش اخیر قیمت‌های چند ماه اخیر لبنیات روشن کنیم.

دلیل افزایش چند باره قیمت لبنیات در بازار طی ماه‌های گذشته چه بوده است؟

باکری: طی ماه‌های گذشته با بالا رفتن نرخ ارز قیمت مواد اولیه بسته‌بندی بسیار افزایش یافت. برای اینکه صنایع جلوی ضرر و زیان‌ها را بگیرند، از ستاد تنظیم بازار مجوز افزایش قیمت درخواست کردند. فهرست قیمت‌های تأثیرگذار بر محصول نهایی شیر نیز به ستاد تنظیم بازار ارسال شد. از آنجایی که آنها نمی‌توانند این فهرست‌ها را سریع‌تر بررسی و تصمیم‌گیری کنند و به دلیل طولانی شدن فرایند بررسی، صنایع لبنی قیمت محصولات را افزایش دادند تا بیش از این متحمل ضرر و زیان نشوند.

شما چه زمانی تغییرات قیمت در وسایل بسته‌بندی را ارسال کردید؟

باکری: تغییرات قیمت حاصل از ارز روی بسته‌بندی‌ها را در تیر ماه به ستاد تنظیم بازار ارسال کردیم، اما هنوز هیچ پاسخی از سوی آنها داده نشده است و دیگر صنایع لبنی نمی‌توانستند بیش از این ضرر و زیان بدهند، چرا که در صورت ادامه روند، تعطیلی این صنایع روی می‌داد.

آیا صنایع لبنی خودشان مجبور شدند که قیمت محصولات را افزایش دهند؟ آیا شما چنین مجوزی را دارید؟

باکری: دستورالعمل قیمت‌گذاری تولید داخل وجود دارد، یعنی اینکه تولیدکنندگان می‌توانند بهای تمام شده محصولات خودشان را محاسبه و اعلام کنند و صنایع لبنی این کار را انجام دادند، اما زمانی که تولیدکنندگان می‌بینند که کسی به حرف آنها گوش نمی‌کند و هیچ تصمیمی درباره جبران ضرر و زیان آنها نمی‌کند، آنها مجبور هستند که خودشان قیمتشان را افزایش دهند.

آیا کسی نبود که در مقابل این افزایش قیمت‌ها از شما بازخواستی کند و به این قیمت‌ها نظارت کند؟

مرجع اخبار رسمی

باکری: روند حقوقی و قضایی متفاوت است و زمانی که آنها می‌بینند که قیمت‌های تمام شده بالاست و چاره‌ای جز افزایش قیمت نداشتند، روند پرونده تعزیراتی نمی‌شود.





:: بازدید از این مطلب : 698
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: